Python if-satser – strukturera din logik i träningsappen.

Vi går vidare med vår träningsapp nu. I föregående del Python programmering och datastrukturer del 1

presenterade vi en träningsapp som exempel att utgå ifrån.

Var det något som var svårt där? Hör av dig gärna! Kontakt

Vi har lagt grunden och det är dags att introducera ett nytt koncept som kommer ge oss ännu mer kontroll i vårt program: villkorssatser, eller if-satser som de kallas.

Med hjälp av villkor kan vi anpassa programmets logik baserat på hur användaren väljer att interagera med programmet.

Villkor med if-satser

Med en if-sats kan vi styra vad som ska hända beroende på värdet i en variabel. Om du till exempel vill visa alla övningar när användaren svarar ”Ja”, och skriva ett annat meddelande om användaren svarar ”Nej”, kan du använda en if-sats.

Prova följande kod i ett nytt skript, som vi kallar workout_v2.py:

vecka = 1
schema = 'Workout A'
exercises = ('Bench press', 'Deadlift', 'Squat', 'Biceps curl')

svar = input('Vill du se alla övningar i träningsschemat? (Ja/Nej) ')

if svar == 'Ja':
    print('Här är alla övningar:')
    # mer kod här ...
elif svar == 'Nej':
    print('Okej, vi visar inga övningar just nu.')
else:
    print('Ogiltigt svar, skriv "Ja" eller "Nej".')

Vad händer i koden?

Detta är en if-sats med tre grenar kan man säga.

  1. Villkorsuttryck med if: Om användaren skriver ”Ja” körs koden i blocket efter if.
  2. Alternativ med elif: Om användaren skriver ”Nej” visas ett annat meddelande.
  3. Ogiltigt svar: Om svaret är något annat än ”Ja” eller ”Nej”, visar programmet ett meddelande som förklarar att endast dessa svar är giltiga.

Kör koden och prova att skriva ”Ja”, ”Nej” och ett ogiltigt svar (som ”Kanske”) för att se vad som händer. Du märker nu att programmet blir mer interaktivt och anpassar sig efter användarens svar.

Vi har inte ett fullständigt kodblock för ”Ja”, men det är något vi ska lösa på ett smart sätt genom att använda oss av loopar.

Loopa genom övningarna med for

Kom ihåg att variabeln exercises är en tuple, det är en typ av lista som också kan skrivas ut för användaren. Prova att bara skriva print(exercises)

Vi kan även använda en for-loop för att iterera genom varje övning i listan och göra något med den. En for-loop i Python är ett kraftfullt verktyg för att upprepa instruktioner flera gånger – perfekt för listor och andra upprepade element.

När vi skriver for följt av en variabel och ett in-uttryck, säger vi åt programmet att loopa igenom varje element i en datastruktur (som en lista eller tuple) och utföra koden i loopen för varje enskilt element.

Här är ett exempel som visar hur vi kan använda en for-loop för att skriva ut varje övning:

for ovning in exercises:
    print(ovning)

I detta exempel:

  1. Startar loopen: for ovning in exercises innebär att Python börjar gå igenom varje element i exercises.
  2. Tilldelning av ovning: För varje iteration (varv) i loopen blir ovning namnet på en övning i tur och ordning, från ’Bench press’ till ’Biceps curl’.
  3. Utför instruktioner: Koden i loopen, print(ovning), körs varje gång loopen upprepas. Så varje övning skrivs ut på en egen rad.

Hur många varv kör loopen? Antal element i listan bestämmer, för det är syftet med en for att gå igenom alla elementen i listan. Svaret är len(exercises), prova att skriva ut det.

Med for-loopar kan vi effektivt arbeta med samlingar av data och göra programmet mer flexibelt. Prova gärna att lägga till egna instruktioner i loopen för att experimentera med hur du kan hantera varje enskilt element i en lista.

Detta diagram visar vad som händer

if svar == 'Ja':
    print('Här är alla övningar:')
    for ovning in exercises:
        print(ovning)
elif svar == 'Nej':
    print('Okej, vi visar inga övningar just nu.')
else:
    print('Ogiltigt svar, skriv "Ja" eller "Nej".')

Lägg till ett val för mer information om en specifik övning

Låt oss utöka programmet så att användaren kan välja en övning och få mer information. För enkelhets skull kommer vi bara att skriva ut ett generiskt meddelande för varje övning. Lägg till följande efter koden ovan:

ovning_val = input('Vilken övning vill du veta mer om? ')

if ovning_val in exercises:
    print(f'Du valde {övning_val}. Detta är en grundläggande övning för styrka.')
else:
    print('Den övningen finns inte i schemat.')

Här använder vi in för att kontrollera om övningen som användaren skrev in finns i exercises. Om den gör det, visar vi information om övningen, annars informerar vi användaren att övningen inte finns i schemat.

Övning

  • Lägg till fler övningar: För att göra appen lite mer användbar kan du lägga till fler övningar till exercises-tuple:n.
  • Utveckla övningsinformationen: Istället för ett generiskt meddelande kan du skapa olika meddelanden för varje övning. Du kan skriva if-satser inom en if-sats.
  • I nästa del kommer vi använda dictionary som lagrar beskrivningar för varje övning på ett snyggare sätt.

Summering

I denna del har du lärt dig att använda if-satser för att göra ditt program mer interaktivt. Att kunna skapa olika alternativ och vägval i programmet är en viktig del av programmering. Det gör dina program mer dynamiska och anpassade för användaren.

I nästa del kommer vi att dyka djupare in i hur vi kan arbeta med loopar och titta på dictionary.

Python programmering och datastrukturer del 1

I detta inlägg börjar vi titta på några fundamentala delar i Python gällande lagring av information. Vi ska göra det så praktiskt och icke-akademiskt som möjligt. Här har vi inte tid att introducera för mycket teori så det blir tråkigt.

I datorprogram måste vi lagra information.

  • variabler
  • listor
  • datastrukter i sin generella form

är olika namn för att kunna göra detta.

Till en början ska vi titta på

  • Variabler som lagringsplats
  • Lagra data i listor och tupler

Du behöver ha installerat Python och kunna starta upp IDLE för att fortsätta följa med. En bra början är följande länk: Hur du installerar Python och PyCharm på din dator

Dags att kicka igång

Titta på följande kod och kopiera den till IDLE eller din editor.

Kör programmet. Vad ser du?

Name: ex1.py.
namn = 'Karl'
riktning = 'Nordlig'
kostnad = 200
print(namn)
print(riktning)
print(kostnad)

Om du inte fick några fel borde du se tre rader som motsvarar de tre variablerna: namn, riktning, kostnad

Detta är tre olika variabler som vardera lagrar olika typer av information.

När man skriver något inom citattecken kallas det för sträng, som i exemplet ’Karl’ eller ’Nordlig’

Variabeln kostnad å andra sidan innehåller ett heltal, eng: integer.

Därför behöver du komma ihåg följande:

en variabel har ett värde och datatyp

Datatyp kan vara sträng, heltal, det finns andra typer som vi möter senare.

Projekt – En träningsapp

Nu är det dags att påbörja grunden till att skriva ett program som kan hjälpa oss i form. Vi ska jobba emot att bygga en enkel version av en träningsapp, detta gör vi för att det är viktigt att förankra kunskaper i ett riktigt projekt.

Förutom variabler behöver vi kunna lära oss en sak till just nu: listor eller tupler.

För att göra detta möjligt att börja med så kommer vi bara skriva kod med den kunskap vi har nu.

Exempel på hur man vill använda programmet är flera, nu fokuserar vi på att hålla reda på vilka övningar som ska göras, hur många gånger du ska träna och liknande uppgifter.

Så här kan man börja för att få en känsla som kan vara grunden till en riktig app för att skapa ett träningsschema.

Kopiera koden till IDLE i ett nytt script och kör programmet. Skriv ut variabeln exercises.

Högerledet är en datastruktur som kallas tuple i Python.

vecka = 1
schema = 'Workout A'
exercises = ('Bench press', 'Deadlift', 'Squat', 'Biceps curl')

Denna tuple innehåller fyra element. Det finns ingen gräns på hur många element du kan ha, borträknat din dators kapacitet förstås.

Nu har vi ett exempel på ett träningsschema för vecka 1. Vi har tre variabler: vecka, schema, exercises som programmet använder för att hålla reda på information.

Nu kan vi alltid köra detta program och låtsats som att det är vår färdiga app.

Men det hade väl varit roligare om vi kunde köra detta för flera veckor, inte sant?

Innan vi gör det, prova följande övning.

Uppgift: lägg till en variabel frequency som anger hur många gånger per vecka man tränar. Kom ihåg att du bara har fyra övningar, så ett giltigt värde kan egentligen vara något mellan 1-4 – du får bestämma!

Kom ihåg att vi inte heller varit noggranna med hur ett träningsupplägg kan se ut, därför måste du veta om hur programmet ska användas, eller bestämma hur det ska användas också.

Att översätta önskemål till kod är en stor del av att kunna skriva bra program. Detta är också anledningen till att vi tidigt börjar med ett exempel.

Direkt börjar man fundera på vilka frågor som är relevanta för att programmet ska fungera som man själv vill. Detta kommer vara en återkommande fråga i denna introduktion. Det är viktigt att tänka i dessa banor tidigt så att man inte bygger ”fel” program.

Uppgift: lägg till följande rad i ditt program. Kör programmet, tryck Enter för att återgå/avsluta programmet.

input('Vill du se alla övningar i träningsschemat?')

Denna förändring ger användaren möjlighet att mata in ett svar till programmet, hur svaret hanteras avgör programmets beteende.

Prova att köra programmet.

Tryck på Enter för att komma vidare ifrån frågan.

När programmet körs så kommer det att stanna och vänta på användarens svar.

Väljer du att inte trycka på någon tanget så kan programmet stå i all evighet. Prova därför att trycka på Enter och se ditt program köra klart.

input kallas en inbyggd Python funktion.

senare kommer vi skriva våra egna funktioner.

Funktioner är paketerade lösningar på vanliga problem som en programmerare behöver

Föreställ dig en snickare som ska kapa en träregel, han kan då använda sig av en såg (funktion) som är ett verktyg, för att hjälpa snickaren. En elektrisk såg är ännu bättre, men också exempel på en funktion för att hjälpa snickaren.

Anledningen till att print och input är inbyggda funktioner har att göra med att det är komplext att hantera hur en dator ”pratar” med en användare och skulle vara slöseri med tid om man behövde programmera den logiken själv.

Funktioner döljer komplex logik i ett enkelt format för att programmeraren ska ha ett roligare och enklare liv.

svar = input('Vill du se alla övningar i träningsschemat?')
print(svar) # Skriver ut svaret från användaren

I denna kod har vi lagt till en variabel svar till vänster om uttrycket för input. Detta sätt gör att varibelns värde kommer att bli precis det som användaren skriver in. Prova att köra programmet och skriva in ett svar och tryck Enter. Vad ser du?

Flödet ser ut som följande

Programmet ställer en fråga –> Användaren svarar på frågan –> Programmet sparar svaret (returvärdet) från funktionen i variabeln svar.

Nu har vi ett fungerande exempel där vi kan ställa en fråga och spara undan ett svar, sista raden skriver ut variabeln.

Bra att veta: om vi betraktar två olika tilldelningar som vi sett tidigare

vecka = 1
svar = input('Vill du se alla övningar i träningsschemat?')

Om vi jämför dessa två högerled, kallas 1 för ett konstant värde. Det vi måste känna till är att även input representerar ett värde och det står inte i koden som en siffra, däremot kommer det uttrycket garantera att det blir ett värde som går att spara i en variabel (svar). Det är upp till programmeraren att undersöka värdet, det är anledningen till att vi skriver vi ut det med print ovan.

Fram till nu och en bra bit framöver räcker det med att förstå och anta att det som står till höger om likheten måste vara ett uttryck som resulterar i ett värde.

Viktiga termer: funktion, tuple, variabel, sträng, returvärde

Prova att formulera om meddelandet till att förtydliga för användaren att man bara kan mata in ”Ja” eller ”Nej”. Kom ihåg det är texten inom citattecknen som ska ändras.

Kör om programmet och försäkra dig om att rätt svar skrivs ut.

Det här är hela programmet.

vecka = 1
schema = 'Workout A'
exercises = ('Bench press', 'Deadlift', 'Squat', 'Biceps curl')

svar = input('Vill du se alla övningar i träningsschemat? (Ja/Nej)')
print(svar) # Skriver ut svaret från användaren

Uppgift

  • [] Lägg till en ny fråga till användaren genom att använda input och frågan Vilken övning vill du veta mer om?
  • [] Skriv ut resultatet (värdet) från den inmatningen.

Summering

I denna del har vi gått igenom koncept som man kan använda för att bygga väldigt många olika program med. Du har fått öva på Pythons egna funktioner samt sparat undan information i ett program.

Vi har gått igenom en enklare process för hur ett program kan utvecklas. Vi började med en presentationstext och utökade det i flera steg med att ställa fråga till användaren, vi har även skrivit ut användarens svar. På detta sätt programmerar man till en början, olika delar växer fram i olika takt, det är inte lätt att utföra allt på en gång, därför är det bra att tidigt tänka sig att denna process är normal. Om någon vill göra allt på en gång, ta för vana att undvika dessa personligheter.

I nästa del ska vi se hur man kan styra flödet i ett program på olika sätt. och hur man kan använda fler av Pythons funktioner för att läsa in textfiler.

Fundera på hur du vill utveckla ditt program. Efter att användaren har skrivit in ett svar kan man exempelvis göra programmet lite mer användarvänligt och be om detaljer för en övning.

Vi ses i nästa del!

Python och programmeringens byggstenar

I detta inlägg kommer du lära dig anatomin för ett program och vad ett vanligt Python-program består av. Vi kommer titta på variabler, funktioner, klasser och objekt. Dessa byggstenar kan användas på olika sätt och det är inte alltid alla behöver vara med i ett och samma program. Med hjälp av dessa byggstenar kan vi bygga upp vårt program smått och på olika sätt tills vi har ett önskat program. 

Mål med detta kapitel

Efter avslutat kapitel kommer du ha goda kunskaper om vad som utgör ett Python-program. Du kommer kunna skapa interaktiva dialoger med användaren och spara undan information i variabler och datastrukturer. Enklare datahantering brukar detta kallas och är en fundamental del i programmering. 

Byggstenar i ett program

Varje program utgörs av en eller flera byggstenar. Vi kommer att lära oss alla i denna kurs. 

  • Variabler
  • Datastrukturer
  • Funktioner
  • Klasser
  • Objekt
Pythons och programmeringens byggstenar

Varje byggsten har ett eget syfte och faller inom kategorierna: behålla information (data) i någon form eller bearbeta informationen. Exempel på hur information bearbetas: givet ett pris så kan vi beräkna moms. Givet lånebelopp och ränta kan vi beräkna lånekostnad. Om vår data är en lång text kan bearbetning handla om att extrahera alla ordklasser (verb, substantiv m fl) eller bara beräkna längden på texten. Om istället vår data är födelsedatum då kan vi arbeta oss fram till att beräkna åldern. 

IDLE eller ej?

Vid det här laget är du kanske bekant med IDLE. Men det vanligaste och praktiska sättet att skriva program är att göra det i separata filer. Dessa kallas även moduler. Gå till File -> New File (Arkiv -> Ny fil om du har svenska). Skapa en ny fil och döp den till byggstenar_ex1.py.

IDLE

Du ser då ett tomt fönster, detta är var du kommer skriva din kod. Klistra in nedanstående kod. Gå sedan till Run -> Run Module.

byggstenar_ex1.py
namn = 'Karl'
riktning = 'Nordlig'
kostnad = 200

print(namn)
print(riktning)
print(kostnad)

Här ser vi ett kort program som demonstrerar variabler, tilldelning och utskrift. 

Är du nyfiken på hela kursen? Surfa vidare till en gratis förhandstitt av kursen

Programmering, problemlösning och logik med Python för nybörjare

Introduktion till Python programmering

Välkommen till en introduktion till Python och programmering. Vi drar igång en serie inom Python med siktet inställt på att lära dig grunderna i språket.

Målet med denna serie är att fylla gapet där många programmeringsböcker och tutorials online inte hjälper så bra. Det är viktigt för oss att det är på svenska också, då det är ändå mest naturligt för oss som bor i Sverige. En annan ide är att introducera exempel så tidigt som möjligt och därmed använda språket direkt, utan långa teoretiska förklaringar.

Om du är sugen på att börja programmera, se till att du först har installerat Python och rätt miljö för att kunna börja programmera i Python. Du hittar information på denna sida Installera Python och Hur du installerar Python och PyCharm på din dator

Vi har märkt att att det främsta sättet att lära sig programmera är att betrakta det som ett hantverk, där man måste få en chans att skriva mycket kod och därmed skapa nya nervbanor och muskelminne. Motsatsen brukar vara den mest förekommande i programmeringsböcker, dvs förklara en rad koncept följt av ett kodexempel.

Du måste skriva varenda kodrad själv, kopiera inte något första gången, du är tillåten att göra det vid upprepningar förstås. Men som fort du ser något nytt, ha för vana att skriva koden själv.

På detta sätt kommer du få en känsla för vilken insats som krävs att skriva kod, du skapar ett minne och en brygga mellan vad du tror att du förstod av koden kontra den faktiska insatsen. Detta gap är det som brukar framkalla en del irritation i efterhand. Man har en uppfattning att man förstått något för att man läst det i ett exempel, sedan när det är dags att själv skriva koden så fastnar man direkt. Detta är inte unikt för programmering, men däremot så är det lätt att dölja och skjuta upp implementationsfasen till långt senare.

I Python och programmeringens byggstenar kan du läsa lite om byggstenarna i ett Python-program, men som även är generella koncept för programmering. Att lära sig programmering sker i flera steg, ha därför tålamod med att det du behöver lära dig kommer inte allt på en gång.

Man kan dela inlärningen och implementation i flera områden, t ex

  1. Att lära sig korrekt programmeringsterminologi
  2. Att lära sig använda Python-specifika verktyg och konstruktioner
  3. Att kombinera dessa verktyg gemensamt för att bygga precis det du vill.
  4. Att översätta idé, problemformulering till kod
  5. Att besitta en del envishet och en vilja att lära sig när något inte går som man vill
  6. Att lära sig felsökningstekniker, dels för Python dels generella sådana.

Vad kan man använda Python till?

Om du hittat hit har du förmodligen redan hört talas om Python eller sett någon använda det i en tillämpning.

Med enkla medel kommer du kunna skapa häftiga tillämpningar i Python. Det finns en uppsjö av exempel, och Python har lämpat sig ganska bra för webbutveckling, att analysera data, prata med robotar, handla med aktier men även traditionella program som installeras på datorn. Det går inte att undvika på senare tid bland det mest populära: AI och maskininlärning.

Vad är det som gör Python så bra för nybörjare? Python – likt andra språk – gör det enkelt att arbeta för att det finns ett ekosystem där vanliga lösningar redan finns paketerade att använda. Syftet är att spara dig tid och låta dig fokusera på vad som är viktigast för din uppgift. De är som förbyggda element i en huskonstruktion, man behöver inte gjuta cement på plats istället köper man prefabricerade byggelement.

Förmodligen har du redan börjat skriva kod, alternativt att du sett hur någon gör. Låt oss börja skriva lite kod, detta förutsätter att du följt introduktionen i Installera Python och kan starta upp IDLE eller PyCharm. Hur du installerar Python och PyCharm på din dator är lite mer ingående och kika på den om du fastnat.

Efter att du startat upp din miljö, eller IDE som vi säger, t ex PyCharm eller IDLE. Skapa ett nytt skript och skriv några rader igen, som exemplen i ovan länkar.

Prova att skriva några kommandon, t ex

print('Hej på dig')

och prova därefter att importera några vanliga Python-paket: os, sys, datetime. Detta är kodpaket som någon annan i Python-communityn skrivit. Därmed kommer du använda kod som någon annan har skrivit.

# Högst upp i koden
import os
import sys
import datetime

# ... resten av din kod

Verifiera hela tiden att du kan starta ditt program, genom att trycka på Play, Run Script eller något liknande beroende på vad din miljö har valt att kalla det.

Om allt är grönt, då vet du att det funkar och du kommer vara redo för nästa steg i denna serie! Bra jobbat, klappa dig på axeln, ta en kaffe ☕. I nästa steg så ska vi se till att använda lite Python-kod och bygga vidare på ovan kodsnutt.

Om du stöter på problem, glöm inte att du kan boka en 15 min kort session med oss.

https://calendly.com/heaplevel/15min

Hur du installerar Python och PyCharm på din dator

Du vill komma igång med Python och programmera själv på din dator. Då behöver du göra följande

  1. Installera Python
  2. Installera PyCharm
  3. Konfigurera PyCharm med rätt Interpreter (Python-tolken)

Så här gör du

Installera Python

Tryck här: Download Python | Python.org

Kontrollera det är rätt operativsystem (Windows, macOS t ex) och tryck sedan på Download

Installera programmet som vanligt och gå sedan vidare till att installera PyCharm.

Installera PyCharm

https://www.jetbrains.com/pycharm/download/

På den sidan så ska du scrolla ner och välj den som heter ”Community Edition”, inte ”Professional”.

Ladda ner

Installera

Kryssa följande inställningar under processen. De är ingen nödvändighet men kan underlätta.

Starta om datorn.

Öppna PyCharm och välj ”New Project”

Konfigurera PyCharm

När du väljer ett nytt projekt ska du konfigurera att använda ”New Environment” med ”virtualenv”. Detta måste bli korrekt, annars får det konsekvenser senare när du startar dina program.

Gå sedan vidare genom att trycka på ”Create”.

Du kommer då till arbetsytan med ett Python-program redan öppnat (main.py)

Du bör kunna högerklicka i det stora fönstret till höger och välja ”Run”

…och se följande utskrift för programmet.

Problem vid körning

Om du fått problem med din Interpreter. Kontrollera det i nedre högra hörnet. I detta exempel står det att Python 3.8 är valt, på din kanske det står 3.9, 3.11 eller något annat. Det viktigaste är att det finns något som står där.

Om det inte gör det så har du inte Python installerat på din dator förmodligen.

Kontrollera din Python

På Windows kan du kontrollera om du har installerat Python på rätt sätt så här.

Via Start-menyn välj ”powershell” genom att börja skriva det direkt.

När det blåa fönstret dyker upp så skriv bara ’py’. Om du får liknande utskrift har du korrekt installerat Python.

Om du får liknande utskrift har du korrekt installerat Python.

Tre viktiga egenskaper för en programmerare

Vad gör en programmerare egentligen?

För att kunna skriva korrekt kod så måste en programmerare besitta flera olika egenskaper.

  1. Förståelse för programmeringsspråket
  2. Problemlösningsförmåga och logiskt tänkande
  3. Översätta idéer / vision till kod

Dessa delar är något varje programmerare utvecklar under sin karriär. I denna kurs kommer vi lära oss framförallt de två första delarna. Alla delar är färskvara kan man säga och måste kontinuerligt övas in för att man ska bibehålla sin förmåga.

Förståelse för programmeringsspråket

Att besitta de mest grundläggande kommandon i ett språk är vitalt. Det är däremot naturligt under sin första tid som nybörjare att glömma bort hur man skriver kommandon. Detta är inget att oroa sig över och kan ses som en del av lärandet. Det finns alltid saker att 

Vad är god problemlösningsförmåga?

Att kunna titta på ett problem och förstå det. Att kunna översätta krav och beskrivningar för att sedan förstå hur ett problem kan delas upp är ett bra mått. 

Om du ska byta en lampa (problem). Vad behöver du kolla för att du ska få ljus

Programmering är problemlösning

Programmering handlar också om problemlösning. När man har ett problem, eller en övning framför sig, består processen för att komma fram till en lösning av flera steg.

En typisk process för en programmerare

Man ska alltid fråga sig följande:

  1. Vad finns det för syfte med mitt behov eller önskemål? 
  2. Hur kan jag formulera detta som ett problem för datorn? 
  3. Hur kan jag bäst skapa ett program som löser mitt problem?

Därefter kan man arbeta enligt följande process

  1. Skriv ner ett förslag 
  2. Börja koda (implementera) förslaget
  3. Testa
  4. Utvärdera vad som gick fel och vilka fixar som behöver göras. Detta leder till nya förslag och idéer.

Repetera 2-4 tills du har uppnått ditt mål.

Översätta idéer / vision till kod

När man jobbar professionellt eller har en hobbyidé man vill testa måste man inse att det inte längre handlar om en typisk övning med tydliga instruktioner. Tvärtom  måste kunna formulera problemet, testa lösningar och utvärdera.

Var skriver man sin Python-kod?

Man skriver sin kod i en utvecklingsmiljö. Två populära program för detta är

Efter att du installerat programmet efter eget tycke kan du prova att skriva ut en rad med Python så här

print('Testing')

Spara filen som test.py och kör. Beroende på vilket program du valt kan det se annorlunda ut, men oftast kan du högerklicka och välja ”Run”.

Exekvera kod i PyCharm

Installera Python

I denna video får du en introduktion till hur du kan installera Python. Du kan gå direkt till python.org/downloads för att ladda ner om du redan känner dig bekväm med detta.

Hela Python-kursen kan du komma åt via följande länk.

https://heaplevelcodeacademy.thinkific.com/courses/take/programmering-problemlosning-med-python-nyborjare/lessons/14650284-installera-python-sa-har-gor-du